Τετάρτη 14 Απριλίου 2021


Αγαπητοί/-ες μαθητές/-τριες, γονείς και φίλοι του 21ου Δ.Σ. Ηρακλείου, σας ενημερώνουμε ότι αύριο Πέμπτη 15/4, ξεκινά το 10ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας πλήρως διαδικτυακά για τις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου, Λασιθίου και Ρεθύμνου.

Η συμμετοχή του σχολείου μας έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή 16/4 (16:10 – 16:50) με τη δημιουργία:

Τα Νέα του 21ου ΔΣ Ηρακλείου,

ένα ψηφιακό εφημεριδάκι φτιαγμένο με μεράκι!

από τους μαθητές και μαθήτριες του Ε1 με τη συνδρομή της δασκάλας του τμήματος, κ. Μπούμπουρα Μαρίας και του εκπαιδευτικού Πληροφορικής του σχολείου μας, κ. Βιολιντζή Κωνσταντίνου. 

Όλη η δουλειά μας αφιερώνεται τιμητικά, με πολλή αγάπη στον Διευθυντή του σχολείου μας κ. Μανώλη Σουργιαδάκη, λόγω της επικείμενης συνταξιοδότησής του, για την αμέριστη συμπαράσταση, τη συνεχή υποστήριξη και προσφορά για δέκα χρόνια στο Σχολείο μας και την γενικότερη συμβολή του στο ευρύτερο “κοινωνικοεκπαιδευτικό γίγνεσθαι”.

Με απεριόριστη εκτίμηση οι μαθητές του Ε1 και οι συντονιστές εκπαιδευτικοί.

Η αίθουσα παρουσιάσεων για τις συνεδρίες των μαθητών (και της Παρασκευής):

https://minedu-secondary.webex.com/webappng/sites/minedu-secondary/meeting/download/b0b260a81258164b9c51ad6afc2a12b3

Οι λεπτομέρειες του φεστιβάλ:

http://ira.digifest.info/

Το πρόγραμμα του φεστιβάλ:

https://drive.google.com/file/d/1NPfTigzowPnooMlO2tPrwx5QwLCJ8E0x/view

Το ψηφιακό εφημεριδάκι μας:

https://schoolpress.sch.gr/21dim/

 









 


 

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021



05-04-21 Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων: Άνοιξε η πλατφόρμα για τους Δικαιούχους της «Ψηφιακής Μέριμνας»

Από σήμερα, Δευτέρα 5 Απριλίου, ξεκινούν να υποβάλλουν αιτήσεις επιχορήγησης οι δικαιούχοι του Α’ Κύκλου του προγράμματος «Ψηφιακή Μέριμνα», μέσω ειδικά διαμορφωμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Δικαιούχοι του προγράμματος είναι οι οικογένειες με ισοδύναμο οικογενειακό εισόδημα έως 6.000 ευρώ, οι οποίες δικαιούνται να λάβουν επιταγή 200 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο ηλικίας από 4 έως 24 ετών, το οποίο φοιτά σε δημόσια εκπαιδευτική δομή στην Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια του Α’ κύκλου του προγράμματος, μπορούν να καταθέσουν αίτηση οι εγκεκριμένοι δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ για το έτος 2020, οι οποίοι εντάσσονται στην πρώτη εισοδηματική κατηγορία. Για περισσότερες πληροφορίες και για να καταθέσετε την αίτησή σας, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.digital-access.gov.gr ή απευθείας την ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων δικαιούχων στη διεύθυνση https://beneficiary.digital-access.gov.gr/.

Οι αιτούντες εισέρχονται στην πλατφόρμα του προγράμματος χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς του taxisnet και συμπληρώνουν τα στοιχεία που τους ζητούνται. Για τον Α’ Κύκλο, ζητούνται ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.) του αιτούντος, η δήλωση της βαθμίδας φοίτησης των τέκνων προς όφελος των οποίων γίνεται η αίτηση, κάποια στοιχεία σχετικά με τη φοίτηση των ωφελούμενων τέκνων (όπως ο αριθμός σχολικού μητρώου για τους μαθητές), και η επαλήθευση του προσωπικού κινητού τηλεφώνου στο οποίο θα σταλούν οι κωδικοί των επιταγών με την επιτυχή ολοκλήρωση της αίτησης. Οι έλεγχοι επιλεξιμότητας γίνονται κυρίως με αυτοματοποιημένο τρόπο, μέσω διασταύρωσης πληροφοριών από μητρώα και από όλα τα απαραίτητα πληροφοριακά συστήματα φορέων του δημοσίου, αποφεύγοντας έτσι μια χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία ελέγχου δικαιολογητικών για εκατοντάδες χιλιάδες αιτήσεις. Σε περίπτωση που δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν κάποια από τα στοιχεία ηλεκτρονικά, απαιτείται η υποβολή δικαιολογητικών. Αιτήσεις μπορούν να υποβάλλονται από τη Δευτέρα, 5 Απριλίου έως και την Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021.

Μόλις η αίτησή τους εγκριθεί, οι δικαιούχοι λαμβάνουν την επιταγή ή τις επιταγές τους μέσω της πλατφόρμας του προγράμματος, καθώς και με SMS στο κινητό τηλέφωνο το οποίο δήλωσαν στην αίτησή τους. Οι επιταγές θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τις 12 Απριλίου έως και τις 30 Ιουλίου για την αγορά εγκεκριμένου τεχνολογικού εξοπλισμού της επιλογής των δικαιούχων, από εγκεκριμένο προμηθευτή της επιλογής τους. Τα Μητρώα Εγκεκριμένων Προμηθευτών και Εγκεκριμένου Εξοπλισμού θα είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του προγράμματος τις προσεχείς ημέρες και θα ενημερώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Οι δικαιούχοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις επιταγές είτε για την κάλυψη του συνολικού κόστους του εξοπλισμού της επιλογής τους, είτε για την κάλυψη μέρους του συνολικού κόστους, εφόσον αυτό ξεπερνά την αξία των διαθέσιμων επιταγών. Οι οικογένειες με περισσότερα από ένα ωφελούμενα τέκνα μπορούν να χρησιμοποιήσουν έως και τρεις επιταγές για την αγορά μίας μοναδικής συσκευής, εφόσον το επιθυμούν.

***

Το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα»

Οικοδομώντας στη βιωματική εξοικείωση της εκπαιδευτικής κοινότητας με τις νέες τεχνολογίες, η οποία αποτελεί το κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης, και στο πλαίσιο του στρατηγικού μας σχεδιασμού για την επίτευξη ενός συμπεριληπτικού ψηφιακού εκπαιδευτικού μοντέλου, επενδύονται 112 εκατ. ευρώ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού (tablet, laptop, desktop) για μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές μέσω συστήματος επιταγών (voucher). Η «Ψηφιακή Μέριμνα» είναι ένα πρόγραμμα των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο υλοποιείται από την «Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.». Το πρόγραμμα εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και αποτελεί ένα από τα πρώτα έργα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που στοχεύουν να χρησιμοποιήσουν κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα πολύ μεγάλης κλίμακας τόσο ως προς τον προϋπολογισμό του όσο και ως προς τον αριθμό των ωφελούμενων, οι οποίοι ανέρχονται σε περίπου 325.000 οικογένειες με 560.000 νέους.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης συντελείται με γοργούς ρυθμούς, με σημαντικές επενδύσεις για τη ριζική αναβάθμιση των δημόσιων δικτύων και πληροφοριακών συστημάτων, την ενίσχυση του τεχνολογικού εξοπλισμού του συνόλου των εκπαιδευτικών δομών και την αναβάθμιση της σύνδεσής τους με το διαδίκτυο, τη δημιουργία εκτεταμένου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, την αύξηση της επαφής των μαθητών με τις νέες τεχνολογίες στο σχολείο, και την υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών για τη χρήση ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων. Οι ψηφιακές δεξιότητες αποτελούν πολύτιμο εφόδιο ζωής για όλους στην εποχή της παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης. Είναι απόλυτη προτεραιότητά μας να διασφαλίσουμε ότι η συμμετοχή στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης αφορά κάθε νέα και νέο, με ειδική μέριμνα για τους πιο οικονομικά αδύναμους, στους οποίους και απευθύνεται το πρόγραμμα κατά προτεραιότητα.

Δίνουμε επιπλέον ψηφιακά εργαλεία για το σήμερα και το αύριο, σε κάθε παιδί. Μεριμνούμε, υποστηρίζουμε, ενισχύουμε.

 

 

Πέμπτη 1 Απριλίου 2021



21ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ


ANAKOINΩΣΗ

Κάνουμε γνωστό στους γονείς των μαθητών του Σχολείου μας ότι παραλάβαμε έξι (6) tablets, τα οποία επιθυμούμε να θέσουμε στη διάθεση μαθητών μας με επείγουσα ανάγκη για την τηλεκπαίδευσή τους. Όσοι γονείς επιθυμούν να παραλάβουν αυτές τις συσκευές να αποστείλουν στο email του Σχολείου mail@21dim-irakl.ira.sch.gr το αίτημά τους, τεκμηριώνοντας την ανάγκη της παραλαβής. Το Σχολείο, αφού αξιολογήσει τα αιτήματα, όπως προβλέπεται, θα επικοινωνήσει με τους γονείς για την παραλαβή της συσκευής και την υπογραφή της σχετικής απόδειξης.

 

Από το Σχολείο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Τρίτη 30 Μαρτίου 2021


Αγαπητοί μαθητές, γονείς και φίλοι του 21ου , σας παρουσιάζουμε τη φετινή συμμετοχή των μαθητών του Σχολείου μας στο διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής του WRΟ HELLAS! Βοηθήστε την ομάδα του Σχολείου μας να προκριθεί στον τελικό από την επιτροπή αξιολόγησης και να ξαναπάρει την πρωτιά!

Για να δείτε τη συμμετοχή των παιδιών:

 

Αν σας αρέσει το συγκεκριμένο βίντεο, κάντε like μέσα στο youtube για να προσμετρηθεί η ψήφος σας!

ΟΜΑΔΑ: ΦΩΤΕΙΝΑ ΣΠΑΘΙΑ

Σχολείο: 21ο Δημοτικό Σχολείο Φορτέτσας Ηρακλείου Κρήτης 

Μαθητές: 

1. Γεωργόπουλος Θανάσης

2. Μαρκατάτος Γιώργος

3. Δασκαλάκης Γιώργος

4. Παπαδάκης Γιώργος

5. Χαραλαμπάκης Μιχαήλ

Εκπαιδευτικός: Τσουδή Γεωργία

ΙΣΤΟΡΙΑ

Ο Καραγκιόζης ως αρματολός βρίσκετε στα βουνά και επιθυμεί να γνωρίσει κάποιους από τους μεγάλους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Για να τους βρει πρέπει να περάσει ανάμεσα από του Οθωμανούς χωρίς να τον καταλάβουν. Όταν τα καταφέρει και μπει στη σπηλιά θα συναντήσει πέντε μεγάλους ήρωες, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Αντώνη Κατσαντώνη, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Οδυσσέα Ανδρούτσο και τον Γεώργιο Καραϊσκάκη. Εκεί πατώντας πάνω στον κάθε ήρωα, μας συστήνεται. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης αφού μας συστηθεί θα μας δείξει την σημαντική μάχη που έδωσε στα Δερβενάκια, ο Ανδρούτσος τη μάχη που έδωσε στο Χάνι της Γραβιάς και ο Καραϊσκάκης τη σκηνή που ύψωσε τη σημαία της Ελληνικής Επανάστασης στη Τζουμέρκα. 

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΡΓΟΥ: https://scratch.mit.edu/projects/4840...

ΟΔΗΓΙΕΣ Για να ξεκινήσεις πάτησε τη σημαία κι έπειτα το κουμπί “Ξεκίνα”. Οδήγησε τον Καραγκιόζη με τα βελάκια από το πληκτρολόγιο

( ← , ↑ , → , ↓ ) Φτάσε στην πύλη της σπηλιάς, που κρύβεται κι εμφανίζεται αρκετές φορές, αποφεύγοντας τους Οθωμανούς. Όταν καταφέρεις να μπεις στη σπηλιά κάνε κλικ με το ποντίκι πάνω στους ήρωες για να τους γνωρίσεις καλύτερα. Για να ξεκινήσεις από την αρχή πάτα τη σημαία. Καλή διασκέδαση!

Επισημάνουμε ότι ο διαγωνισμός είναι διαδικτυακός και ο νικητής θα αναδειχθεί από το κοινό με βάση τα likes στο βίντεο τους στο YouTube οπότε στηρίξτε τους μαθητές μας!


  • Ο WRO HELLAS αποτελεί τον επίσημο φορέα διοργάνωσης της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO για την Ελλάδα, μέσα από την οποία αναδεικνύονται κάθε χρόνο οι ομάδες που εκπροσωπούν την χώρα μας στον Παγκόσμιο τελικό της World Robotic Olympiad.



 

Σάββατο 20 Μαρτίου 2021


21ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

 

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 

Ανακοινώνεται ότι οι εγγραφές μαθητών για την Α΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου παρατείνονται μέχρι τις 31/3/2021. Η διαδικασία έχει αναρτηθεί στο blog του Σχολείου.


  • Δείτε παρακάτω την ανάρτηση 4 Μαρτίου.

 

Κυριακή 14 Μαρτίου 2021


Ο Διευθυντής, το Εκπαιδευτικό και το Βοηθητικό Προσωπικό του Σχολείου σας εύχονται

Καλή Καθαρή Δευτέρα

Καλή Σαρακοστή 

και Καλά Κούλουμα

με υγεία και χαρούμενες στιγμές!







 

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

21ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

email: mail@21dim-irakl.ira.sch.gr

ANAKOINΩΣΗ ΓΙΑ ΕΓΓΡΑΦΕΣ

ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ

Φέτος εγγράφονται στην Α΄ τάξη τα παιδιά που γεννήθηκαν το έτος 2015.

Οι εγγραφές για το σχολικό έτος 2021-22 γίνονται από 1 - 20 Mαρτίου 2021 με τα εξής δικαιολογητικά:

1) Αίτηση εγγραφής που συμπληρώνεται από τον γονέα.

2) Επίδειξη Βιβλιαρίου Υγείας για τους εμβολιασμούς.

3) Επίδειξη αποδεικτικού διεύθυνσης κατοικίας (έντυπο Ε1 φορολογικής δήλωσης (1η σελίδα) ή λογαριασμός ΔΕΗ ή τηλεφώνου). Οι γονείς των οποίων η κατοικία δεν βρίσκεται στα όρια ευθύνης του Σχολείου αλλά για διάφορους λόγους επιθυμούν να εγγράψουν τα παιδιά τους στο Σχολείο μας θα πρέπει πρώτα να επικοινωνούν με εμάς, τηλεφωνικά, για συνεννόηση.

4) Βεβαίωση φοίτησης Νηπιαγωγείου (δίνεται από το Νηπιαγωγείο)

5) Στην περίπτωση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι γονείς/κηδεμόνες συνυποβάλλουν γνωμάτευση από Κ.Ε.Δ.Δ.Υ – KEΣΥ ή δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή άλλη δημόσια αρμόδια υπηρεσία.

Επισυνάπτεται παρακάτω η αίτηση που θα συμπληρώνεται πλήρως και ευκρινώς, θα υπογράφουν και οι δύο γονείς (εκτός αν πρόκειται για μονογονεϊκή οικογένεια) και θα επισυνάπτεται μαζί με τη Βεβαίωση Νηπιαγωγείου και το αποδεικτικό κατοικίας. Στο θέμα θα γράφεται «ΕΓΓΡΑΦΗ Α΄ ΤΑΞΗΣ». Η επίδειξη βιβλιαρίου Υγείας και τυχόν υποβολή γνωματεύσεων θα γίνει μετά το άνοιγμα των Σχολείων.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνείτε με το παραπάνω email.

Για να μεταβείτε στην αίτηση εγγραφής παρακαλώ πατήστε εδώ 



 

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021


21ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Αγαπητοί γονείς, αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες

Ανακοινώθηκε απόψε από την Κυβέρνηση η αναστολή λειτουργίας των Σχολείων για τρίτη φορά λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού, μέχρι 12/3/2021. Επομένως από αύριο, ώρα 14.10, αρχίζει τηλεκπαίδευση, σύμφωνα με το πρόγραμμα που θα λάβετε από τους Εκπαιδευτικούς των Τμημάτων και το οποίο ήδη σας είναι γνωστό και έχετε εφαρμόσει.

Όσες οικογένειες έχουν άμεση και απόλυτη ανάγκη για μέσα να το δηλώσουν στους Εκπαιδευτικούς των Τμημάτων για να προσπαθήσουμε να τους εξυπηρετήσουμε, κατά το δυνατόν.

Παρακαλούμε να βοηθήσετε τα παιδιά σας και να συνδράμετε στο έργο των Εκπαιδευτικών μας και σ’ αυτήν τη νέα, δύσκολη συγκυρία. Πιστεύουμε ότι η μέχρι τώρα αποκτηθείσα εμπειρία θα είναι το καλύτερο εργαλείο για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε όλοι, Γονείς, Μαθητές και Σχολείο στην ευόδωση της συλλογικής προσπάθειας.

Για κάθε παραπέρα ενημέρωση απευθύνεστε στους Εκπαιδευτικούς των Τμημάτων. Για διοικητικά θέματα απευθύνεστε στο Σχολείο με email, αναγράφοντας το αίτημά σας, το ονοματεπώνυμο και το τηλέφωνό σας.

Σχετικά με τις εγγραφές Α΄ τάξης θα ακολουθήσει νέα ανακοίνωση.

Από το Σχολείο


 

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2021


21ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Ανακοινώνεται ότι με απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ηρακλείου Νικολάου Συριγωνάκη αναστέλλεται η λειτουργία των Δημοτικών Σχολείων για την Τρίτη 16 και Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2021 λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Τα μαθήματα θα γίνουν με τηλεκπαίδευση σύμφωνα με το πρόγραμμα που εφαρμόστηκε όταν τα σχολεία ήταν κλειστά (Νοέμβριος- Δεκέμβριος). Το πρόγραμμα θα κοινοποιηθεί στα emails των γονέων από τους εκπαιδευτικούς των Τμημάτων.

Παρακαλούμε τους γονείς να βρίσκονται σε ετοιμότητα και να διαδώσουν την ανακοίνωση αυτή με κάθε διαθέσιμο μέσο.

Από το Σχολείο

 



 

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021



ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ  ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥΣ

 

Του Δ/ντή του Σχολείου Δρ Εμμανουήλ Σουργιαδάκη

 

Η μνήμη των Τριών Ιεραρχών, του Μεγάλου Βασιλείου, του Γρηγορίου του Θεολόγου και του Ιωάννη του Χρυσοστόμου, λόγω των υγειονομικών συνθηκών, δεν μας σύναξε φέτος, όπως κάθε χρόνο, σε λαμπρή πανήγυρη στην εκκλησία για να βρεθούμε και πάλι πιο κοντά στους θεοκήρυκες δασκάλους, τα μεγαλύτερα ίσως φανερώματα του χριστιανικού και ελληνικού πνεύματος.

Οι Τρεις Ιεράρχες, ο Μέγας Βασίλειος, ο Θεολόγος Γρηγόριος και ο Χρυσόστομος Ιωάννης,  πέραν από τα υψηλά αρχιερατικά καθήκοντα και τις θεολογικές τους αναζητήσεις στάθηκαν κοντά στον άνθρωπο με όλες τους τις δυνάμεις, ψυχικές και σωματικές.

Η μεγάλη αγάπη και το ενδιαφέρον τους για τη νεότητα συνοψίζεται στο λόγο του ιερού Χρυσοστόμου: «Τί γαρ παίδων γλυκύτερον;», δηλ. ποιο πλάσμα είναι γλυκύτερο από τα παιδιά;

Mέγα ζητούμενο κάθε εποχής είναι το θέμα της αγωγής και της μόρφωσης των ανθρώπων που ξεκινά με μεθοδικό τρόπο από τη νηπιακή ηλικία.  Όλοι νομίζω το κατανοούμε, πρώτος παιδαγωγός είναι ο γονέας, που έχει στη διάθεσή του μια άγραφη νηπιακή ψυχή. Σ’ αυτήν καλείται να εγγράψει και να τη στολίσει με ότι ωραιότερο και ωφελιμότερο υπάρχει στη ζωή, ώστε να γίνει ο νέος άνθρωπος ον με κρίση, επομένως επιλεκτικό.  Η αγωγή κατά το Μέγα Βασίλειο διαβαθμίζεται σύμφωνα με τον ηλικιακό δείκτη των τριών επτάδων ετών, του νηπίου (έως 7 ετών), του παιδιού (έως 14 ετών) και του εφήβου (έως 21 ετών).

Ο Γρηγόριος διατρανώνει πως όλοι όσοι έχουν την κοινή λογική παραδέχονται ότι η παίδευση  - προσέξτε η παιδεία, όχι η εκπαίδευση – είναι το μείζον αγαθόν. Κατά τους τρεις Ιεράρχες το πρώτο στοιχείο, το οποίο τονίζεται είναι ότι η αγωγή των νέων δεν είναι ευχερές και αμελητέο έργο, όπως από επιπολαιότητα, εμπάθεια ή και άγνοια το θεωρούν πολλοί, αλλά, κατά τον έγκυρο λόγο του πάλι, είναι «τέχνη τεχνών και επιστήμη επιστημών». Και αυτό διότι ο παιδαγωγός, ο λειτουργός του μείζονος αγαθού, χειραγωγεί ανθρώπους δισυπόστατους, με ψυχή και σώμα, και μάλιστα νέους,  που δεν είναι ούτε ζώα άλογα ούτε άψυχα αντικείμενα ή μηχανές. Και άνθρωπος κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι «των ορωμένων απάντων τιμιώτερον» δηλ. είναι απ’ όλα όσα βλέπουμε πολυτιμότερος, ενώ κατά το Μέγα Βασίλειο είναι «μόνον των ζώων θεόπλαστον», το τελειότερο από όλα τα ζωντανά πλάσματα.

Η αγωγή είναι πιο εύκολη κατά τη μικρή ηλικία, τότε που η ψυχή του παιδιού είναι, όπως αναφέρει ο Μέγας Βασίλειος εύπλαστη, απαλή και μαλακή σαν το κερί. Η επαγρύπνηση των γονέων λοιπόν είναι απαραίτητη για να γίνει η αρχή μιας σωστής αγωγής. Για κάθε τι καλό πρέπει πρώτα να μπουν οι βάσεις, τα γερά θεμέλια. Ο Χρυσόστομος θεωρεί  ότι το σπουδαιότερο πράγμα στην αγωγή είναι «το θεμέλιον θέσθαι και την κρηπίδα, δηλ. τη βάση, υποβαλείν».

Το γονεϊκό ενδιαφέρον πρέπει να παραμένει εναργές και ακλόνητο και στη μετέπειτα ηλικία, τη νεανική.  Ο Μέγας Βασίλειος επισημαίνει με κατανόηση το «κούφον» δηλαδή το ευμετάβολο της νεότητας τονίζοντας ότι «σύντροφα τη νεότητι τα πάθη» δηλαδή δεν γίνεται νεότητα χωρίς αδυναμίες, χωρίς επιπολαιότητα. Και από τους τρεις Δασκάλους καθορίζεται το πλαίσιο του ελέγχου για τις νεανικές πράξεις και προβάλλεται το ότι ο έλεγχος δεν πρέπει να γίνεται με θυμό και οργή, ιδιαίτερα στη χριστιανική κοινωνία, με την παρατήρηση ότι ο έλεγχος με θυμό όχι μόνο δεν ελευθερώνει το νέο από το σφάλμα του, αλλά παρασύρει σε σφάλματα και τον ελέγχοντα.

 Απαράδεκτη θεωρούν τη χρήση ύβρεων, της λεκτικής βίας όπως λέγεται, κατά την άσκηση της ευρύτερης παιδαγωγίας. Ο Χρυσόστομος είναι καταλυτικός: Με την ύβρη «διπλή γίνεται η πυρά». Κι ο Γρηγόριος συμφωνεί πως  η καταλληλότερη οδός για παιδαγωγία είναι η πειθώ: «Μη βία κατάρξειν αλλά πειθοί προσάξεσθαι» δηλαδή κάθε τι που αρχίζει με τη βία δεν τελειώνει καλά˙ με την πειθώ μπαίνουν τα πράγματα σε καλό δρόμο.

Η ολιγωρία και η αμέλεια των γονέων αλλά και όσων εμπλέκονται στην αγωγή της νεότητας στην άμεση αντιμετώπιση και ορθή εκτίμηση των σφαλμάτων που έχουν διαπραχθεί καταδικάζεται απερίφραστα. Οι αμελούντες και ολιγωρούντες θα αποδώσουν λόγο στο Θεό και στους ανθρώπους. Ο Χρυσόστομος τονίζει χαρακτηριστικά με αυστηρότητα: «Οι γαρ των παίδων αμελούντες, διά ταύτην την αμαρτίαν την εσχάτην υποστήσονται δίκην» και προσθέτει ότι κάθε κακό στην κοινωνία, ακόμα σε ολόκληρο τον κόσμο, μπορεί να προέλθει από την αμέλεια, την έλλειψη ουσιαστικού ενδιαφέροντος για την αγωγή και την πρόοδο των παιδιών: «Τoύτο  εστι,  ό την οικουμένην ανατρέπει πάσαν, ότι των οικείων αμελούμεν παίδων» δηλαδή «το γεγονός ότι δείχνουμε αμέλεια στην αγωγή των παιδιών μας μπορεί να ανατρέψει όλη την οικουμένη».

Δύσκολες, κάποτε τραγικές καταστάσεις απορρέουν από την έλλειψη ενδιαφέροντος των γονέων για τη νεότητα. Καταστάσεις που φτάνουν ακόμα και στις αίθουσες των δικαστηρίων. Ο Χρυσόστομος, που ζούσε τον παλμό της κοινωνίας γράφει: «Και μετά τη συμφορά γίνεται η ντροπή μεγαλύτερη όταν όλοι δείχνουν με το δάχτυλο τον πατέρα»˙ κι ας λέμε σήμερα ότι «δεν μας νοιάζει τι θα πει ο κόσμος». Έτσι καταδικάζει, μ’ αυτήν την ελεγκτική παρατήρηση του, τους γονείς, καθώς τους υπενθυμίζει ότι γονέας δε γίνεται και δε θεωρείται κάποιος μόνο με το ότι γέννησε το παιδί, αλλά και με το να το αγαπά και να το φροντίζει μετά τη γέννησή και μέχρι την ενηλικίωσή του.  

Οι σοφοί Ιεράρχες προβάλλουν έντονα  το παράδειγμα γονέα ή παιδαγωγού και τη στάση και  θέση του έναντι όσων διδάσκει. Όλοι παραδεχόμαστε ότι σε κάθε κοινωνικό χώρο και σε κάθε πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας δεν διδάσκει τόσο ο λόγος, όσο το έργο, η πράξη, κάτι που θεωρείται θεμελιώδες και στην ευαγγελική διδασκαλία με τη ρήση του Ιησού ότι αυτός που διδάσκει πρέπει και να εφαρμόζει απαρέγκλιτα αυτά που διδάσκει. Ο γονέας και ο παιδαγωγός κατά τον άγιο Γρηγόριο πρέπει να «καθαρθεί πρώτον, είτα καθάραι, σοφισθήναι και ούτω σοφίσαι, γενέσθαι φως κα φωτίσαι, εγγίσαι Θεώ και προσαγαγείν άλλους, αγιασθήναι  και ούτω αγιάσαι, χειραγωγήσαι μετά χειρών, συμβουλεύσαι μετά συνέσεως».   

Οι Τρεις Ιεράρχες, των οποίων τις γλυκιές μορφές βλέπουμε στην καταστολισμένη με τα λουλούδια εικόνα τους που κοσμεί το Σχολείο μας, έχουν πάντα πολλά να πουν σε κάθε άνθρωπο που αναζητά την αλήθεια για την ύπαρξή του, πραγματική του  θέση και στάση μέσα στην κοινωνία και τον κόσμο, για τις σχέσεις του με τους συνανθρώπους του, για τις πραγματικές του δυνατότητες μέσα στο σύμπαν, για την υγεία της ψυχής και του σώματός του, για την πνευματική του καλλιέργεια.

 Όλο τους το έργο είναι διαποτισμένο από έργα και λόγους βαθιάς αγάπης για τον Θεό και τους ανθρώπους κάθε τάξης, θέσης και εποχής τους οποίους δροσίζει πάντα όπως η βραδινή δροσιά ανακουφίζει από τον ημερήσιο καύσωνα.

Αρκεί και οι άνθρωποι να έχουμε μάτια για να τους δούμε, αυτιά για να  τους ακούσουμε και καθαρή και ζεστή καρδιά, όχι παγωμένη και σκληρή, για να τους αισθανθούμε,  καθαρή σκέψη για να τους καταλάβουμε.

 

30 Ιανουαρίου 2021